Duhai Wanita [Part 2: Tabarruj] - NORTAQIFA ABD SHAIDI

Tuesday, September 12, 2017,6:29 PM | 2 Comment
Assalamualaikum.. Alhamdulillah..masih di panjangkan umur untuk terus bersama-sama bermuhasabah diri dalam coretan jari-jemari ku pada hari ini... sebelum nie saya telah kupas satu tajuk tentang AURAT...
Hari ini kita beralih kepada satu tajuk yang cukup besar dan menginsafkan kita sebagai wanita...
iaitu Tabarruj...

Apa itu TABARRUJ.??

Ramai golongan wanita yang kurang mengerti akan maksudnya yang sebenar..termasuk saya..

Tabarruj [Cara berhias yang dilarang..]

Imam Ibnu Mandzur, dalam Lisaan al-’Arab menyatakan;
“Wa al-tabarruj: idzhaar al-mar`ah ziinatahaa wa mahaasinahaa li al-rijaal (tabarruj adalah menampakkan perhiasan dan anggota tubuh untuk menarik perhatian kaum lelaki yang bukan mahram.”


Kalau di tanya kepada wanita dan kaum lelaki..apakah contoh tabarruj..??
"BERHIAS BERLEBIHAN" ....yess..what a cliche answer....
memang betul, Berhias secara berlebihan termasuk dalam salah satu contoh tabarruj...Di bawah merupakan contoh-contoh tabarruj..

1. Mengenakan pakaian yang nipis dan ketat.
2. Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat kaum lelaki ajnabi.
3.Berhias secara berlebihan dihadapan lelaki yang bukan mahram.
4.Berdandan @ BerMake-up tebal
5.Membuka sebahagian aurat.
6. Mengubah ciptaan Allah [ Meratakan gigi, Menghilangkan Tahilalat, dll]
7. Memakai pakaian yang menyerupai lelaki.


1. Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat kaum lelaki ajnabi.


Sekarang saya akan ambil beberapa contoh untuk di bahas.. Yang pertama, Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat golongan lelaki ajnabi..

“Siapapun wanita yang memakai wangian kemudian melewati suatu kaum agar mereka mencium baunya, berarti ia telah berzina.”[HR. Imam al-Nasaaiy]

Sebenarnya, memakai wangi-wangian yang kuat baunya termasuk dalam Tabarruj Jahiliyyah...
Ustazah perrnah cakap dulu, Untuk wanita, pakai lah minyak wangi yang berwarna asal jangan kuat baunya sehingga mampu menarik perhatian kaum lelaki dan untuk lelaki pakailah minyak wangi yang ada baunya asal jangan yang berwarna minyak wangi nya...
Dan kata-kata itulah yang saya pegang sehingga hari ini.. Sahih atau tidak.. ?? Mari lihat Hadis yang telah  diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Dawud.

“Ketahuilah, perfume lelaki adalah yang tercium baunya, dan tidak terlihat warnanya. Sedangkan perfume wanita adalah yang tampak warnanya dan tidak tercium baunya.”
Sungguh indah wanita itu diciptakan, hampir keseluruhan jasadnya merupakan aurat..dan harus di lindungi sehinggakan bau wangian nya sendiri pun sebolehnya di limitkan...
Adapun sifat wangian bagi wanita adalah yang tidak ketara baunya...

2.Berdandan @ BerMake-up tebal



Bersolek secara berlebihan juga merupakan satu contoh tabarruj..Islam melarang kepada kaum wanita untuk mempamerkan perhiasan nya..?? kecantikan wajah wanita itu juga merupakan satu perhiasan.. lalu kenapa mau di tunjukkan kepada umum tentang cantik nya diri kamu..?? bukan sekadar menunjuk, malah mempercantik kan diri lagi dengan bersolek tebal,pakai eyeshadow, blusher, lipstik dan lain-lain. [ sebenarnya saya pun tidak tau sangat barang-barang untuk make-up ni..terpaksa lah letak DLL saja]..

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu …” (QS. Al-Ahzaab, 33: 33).

Jadi kalau tidak boleh bersolek pi kerja kusam lah muka..??

Boleh lah tampal-tampal muka tu sikit..jangan lah tebal sangat macam Malaficient.. hitam sana sini...Asal tidak mengubah rupa kamu cukup lah...
Di ingatkan sekali lagi, berhias boleh asal tidak melampaui batas, syariat dan hukum hakam yang telah di tetapkan oleh agama..
Bersederhana dalam semua perkara tidak salah wahai sahabat...


3. Mengubah ciptaan Allah.




Dan yang terakhir untuk  tajuk Tabarruj nie ialah mengubah ciptaan Allah.. Apakah contoh mengubah ciptaan Allah dalam sedar atau pun tidak..??
Meratakan gigi..??? konon-konon pakai dawai besi kat gigi tu kalau untuk kecantikan semata, dan untuuk di pamerkan kepada orang lain memang haram hukumnya.. Cukur kening..?? 
Rasulullah SAW mengutuk orang yang mencukur bulu keningnya dan orang yang diupah untuk mencukur bulu kening wanita. Adapun para ulama menyatakan bahawa hadis tersebut adalah berkenaan dengan orang yang mencukur bulu kening bagi wanita. Larangan ini termasuklah membentuk bulu kening, memcabut untuk mencantikkan bulu kening dan mencukur adalah perbuatan yang dilarang dan haram apabila melakukannya.

Ibnu Mas'ud pula berkata;

“Allah melaknat orang yang membuat tahi lalat, dan orang yang minta dibuatkan tahi lalat, orang yang menukur keningnya, dan orang yang memangur giginya (meratakan gigi dengan alat) dengan maksud untuk memperindah dengan mengubah ciptaan Allah”. Kemudian Ummu Ya’qub menegurnya,”Apa ini?” Ibnu Mas’ud ra berkata, “Mengapa saya tidak mengutuk orang yang dikutuk oleh Rasulullah saw; sedangkan di dalam kitab Allah, Allah swt berfirman, “Apapun yang disampaikan oleh Rasul kepadamu, laksanakanlah dan apa pun yang dilarangnya maka jauhilah”.[HR. Bukhari dan Muslim]

Banyak lagi contoh yang kita boleh lihat, tapi untuk lebih lanjut boleh lah bertanya kepada orang yang lebih pakar dalam hal ini, saya cuma menjalankan tanggungjawab sebagai blogger untuk berpesan tentang kebaikan dan memenuhi permintaan seorang sahabat untuk membahas tentang perkara ini. Antara contoh lain ialah, membuat tattoo dan menyambung rambut

Wahai sahabat, janganlah kita terleka dengan kenikmataan di dunia..jangan terpedaya dengan keindahan hidup sehingga kita tersesat di atas bumi ini... sesungguhnya, iblis pernah bersumpah untuk menyesatkan hamba-hamba Allah..

“Iblis berkata: Aku bersumpah dengan Keagungan-Mu ya Allah, sungguh akan aku sesatkan mereka semua, kecuali para hamba-Mu diantara mereka yang baik imannya.” (Surah Shad 38:82 – 83).

Dan salah satu yang iblis sebutkan ialah untuk menyesatkan manusia dengan mengubah ciptaan Allah SWT.

Dan akan aku suruh mereka (merubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka merubahnya. Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata. (Surah An-nisa 4:119)

Inilah sebab kenapa Islam melarang manusia untuk merubah apa yang telah di ciptakan oleh Allah. Pesanan ini bukan terikat untuk kaum wanita sahaja, tapi untuk semua yang terbaca entri ini...

Allah Berfirman:
dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu". (Al-Ahzab:33)


Kesimpulannya, cantiknya wanita itu bukan bedasarkan zahirnya sahaja..Cantikkan Akhlak mu, maka cantik lah zahir mu tanpa perlu mengubah apa yang telah di kurniakan oleh Allah SWT...
Sejujurnya, saya sebagai penulis entri ini pun memang masih dilengkapi dengan pelbagai kekurangan samada Zahir atau Batin... Namun apa yang di harapkan, perkongsian kali ini mampu membuka mata sahabat handai untuk sama-sama menilai yang baik dan yang kurang baik dalam diri kita..
Seandainya entri kali ini menyinggung perasaan mana-mana pihak...
Saya NORTAQIFA ABD SHAIDI, ingin memohon ribuan kemaafan atas kecacatan dalam entri saya..sememangnya tiada niat untuk membuka aib sesiapa...

Assalamualaikum, yang baik itu sentiasa datang daripada Allah SWT, manakala yang buruk itu dari diri saya sendiri..


Jangan bersedih wahai Muslimah, keterbatasan mu bukan satu Kelemahan malahan menjadi satu pelindung untuk mu- Nortaqifa Abd Shaidi




Yang Benar : NORTAQIFA ABD SHAIDI | A SABAHAN BLOGGER

2 commest[s]:

  1. nice sharing , remainder buat diri sendiri ni, alhamdulillah dah mencoba gak pakai parfum lagi(malas juga nak beli haha) pakai deodorant je jadilah :D

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...@yolanda..kalauu saya tidak pakai parfum..saya pakai wangian baby..bedak baby..collagen baby.. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA