NORTAQIFA ABD SHAIDI NORTAQIFA ABD SHAIDI: Belajar Bahasa Arab #5

Tuesday, October 20, 2015

Belajar Bahasa Arab #5

• بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ •

OK..harap sesiapa yang tau bahasa arab tu..jemput2 lah kongsi kan post korang yaa.. :)
...

Akhi - Abang.
Ukhti - Kakak.
Jaddun - Datuk.
Jaddatun - Nenek.
Sanah helwah - Selamat hari jadi.
Innallahhama'assoobirin - Sesungguhnya ALLAH bersama org yg sabar.
Samawat - Langit tertinggi.
Al ardh - Bumi.
Qamar - Bulan.
Najmun - Bintang.
Syamsun - Matahari.
Yadun - Tangan.
Al-harth - Sawah/tanaman.
Wardah - Ros/mawar.
Kaifa halukum? - Apa khabar semua?
Ana - Saya.
Antum - Kamu.
Nahnu - Kita.
Hum - Mereka.
mukhlis sadiqi - Sahabatku yang ikhlas.
Syukran jazilan - Terima kasih banyak banyak.
Hal anta mutabun? - Adakah kamu letih?
Hal turidu an tastarih? - Adakah kamu mahu rehat?
Li maza? - Kenapa?
Mumtaz, al'an ariftu kaifa tamkinatu fi asra'u waqtu - Molek benar, sekarang saya tahu bagaimana awak isi masa lapang.
Madrasah - Sekolah.
Wahisytini awi - Saya sangat rindukan awak.
Uhibbuki fillah - Saya sayang kamu kerana ALLAH.
Kuwais awi - Bagus sangt.
Kuwais - Bagus.
Awi - Sangat.
Tabduu jamiilan - Anda kelihatan cantik.
Albaitu baituk - Anggaplah mcm rumah sndiri.
Man athyabuk - Anda sungguh baik
Rihlah sa'iid - Semoga selamat dalam perjalanan.
Allahu akrom - ALLAH Lebih Mulia.
Kullu sanah wa enta thoyyib - Semoga kamu sentiasa dalam keadaan baik.
Kulluna ya Rabb,wa enta thoyyib - Semoga kita semua,dan kamu juga begitu.
Khollik - tak apa.
Syukran - Terima kasih.
Rabbuna Yusahhi - Semoga tidak ada kesulitan.
Rabbuna Ma'ak - Semoga TUHAN bersama kamu.
Rabbuna Yukhollik - Semoga TUHAN menjagamu.
Bukrah - Esok.
Enhardah - Hari ini.
Embareh - Semalam.
Sawani - Tunggu.
Fi musykilah in dakum? - Kamu ada masalah?
A'la taakharkamsa? - Berapa lama dah?
Assa'ah - Satu jam
Alyaud - Satu tahun.
Al abad - Satu abad.
Hawali - Lebih kurang.
Ana muta'akhar - Saya lambat
Akalti? - Nak makan?
La'ah.ana syab'an - Tak nak.saya kenyang.
Tafaddal tisyrob - Jemput minum.
Bittaufi - Dengan petunjuk
Wannajah - Dan kejayaan.
Nauzubillahiminzalik - Kami memohon perlindungan Allah daripada perkara itu.
Uhibbu abawaini - Saya sayang ibu bapa saya.
Ahlan wasahlan - Selamat datang.
Ahlan biki/ bika hayya nabda' - Mari kita mulakan.
Ro'sun - Kepala.
Uzunun - Telinga.
Ainun - Mata.
Rijlun - Kaki.
Yaadun - Tangan.
Waraqah - Kertas.
Mirsamum - Pensel.
Qalamun - Pen.
Mimsahatun - Pemadam.
Mistorotun - Pembaris.
Kala mu kakod aro zoni - Kata2 awak membuat saya berang.
Ana musytaak ilaik - Saya rindukan kamu.
Ghariib - Pelik.
La tansanii - Jangan lupakan saya.
La taqlaqi - Jangan risaukan saya.
Sa ahki - Saya akan ceritakan.
Ijtahiduu fi duruusukum - Bersungguh-sungguhlah kamu dalam pelajaran.
Tanziimul auqoot mautluub fi hayaatina - Mengurus waktu itu dituntut dalam hidup kita.
Ghaflah - Lupa.
Baghtatan - Secara tiba-tiba.
Faroha - Gembira.
La baksa - Tidak mengapa.
Jazakallahukhairan kasiran - Semoga Allah membalas banyak kebaikan ke atas kamu.
Afwan - Sama-sama


0 commest[s]:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA SHAIDI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...