NORTAQIFA ABD SHAIDI NORTAQIFA ABD SHAIDI: Ciri-ciri muslim yang mantap.??

Tuesday, December 22, 2015

Ciri-ciri muslim yang mantap.??


ok gaissss and gallsss...
kali nie ifa mau kongsi satu benda nie...
berkaitan dengan peribadi kita... 
org yang baru berhijrah selalu tanya..

"macam mana sya nak jadi seorang yang mantap..??"
"macam mna nak berjaya dalam agama dan pelajaran..??"


suka ifa ingat kan disini...hendak berjaya dalam pelajaran mestilah tahu akan agama...hendak berjaya dalam agama hendaklah luas pengetahuan nya..

tapi kadang-kadang ada yang mengutarakan soalan ini..

'ehh..ifa..kawan sya tak solat..tak ngaji...napa boleh dapat keputusan yang cemerlang.??sya solat..ngaji...tapi keputusan syukur jer lulus"

yesss..soalan itu yang bahaya...dia ragu ngan ketentuan Allah SWT..

pernah dengar ka apa itu ISTIDRAJ??
"istidraj is tak solat..tak buat apa..tapi cemerlang sangat dalam pelajaran..."

dalam hal ini..ifa percaya semua yg terjadi ada hikmahnya..
dia tak perasan ka yang semua itu ujian...biar dya senang sekarang..tapi hasilnya dikemudian hari..??
apa..??
dya tau semua formula fizik..kimia..addmath...
tapi bila kita tanya pasal agama...dya tak tau...so..apa yang jadi..kita kena bersyukur...
kejayaan tidak semestinya bergantung dengan pelajaran yang tinggi....
pelajaran yang tnggi tu cuma membuka jalan untuk kita berjaya...


buktinya..???

*pertama*

ramai kawan sya lulusan MATRIX di Labuan dalam Asasi Science...
sekarang dia dah jadi waiter kat KFC...mana pegi nya addmath ..fizik semua tu..??


*kedua*

Kawan sya tak habis sekolah...dya buka bengkel motorsikal berkuasa tinggi...
dya belajar engineering sendiri..
dya solat tak tinggal..ngaji selalu..dya buka bengkel kecil kecilan...
sekarang ..sehari income dia rm5k...
sebulan kamu rasa..???


Contoh di atas nie sya cuma bagi tunjuk ...supaya kita jangan iri hati dengan orang...bukan sya tak suruh kamu belajar tinggi-tinggi...*jangan salah faham*

#pengajaran nya#

  • jangan ragu dengan takdir ALLAH SWT...
  • Sabar menghadapi dugaan..
  • disebalik ujian semua ada hikmahnya...
  • Jangan pernah bersangka buruk dengan Allah mahupun Makhluk Allah....



Nak Berjaya..??

  • Solat 5 Waktu sehari semalam...
  • Tahajud jangan lupa...
  • baca yasiin di antara waktu maghrib dan isyak...
  • Taat dengan segala suruhan Allah..
  • Taat kepada ibu dan ayah..


Nak Jadi muslim yang Mantap..??

  • Salimul aqidah...(aqidah yang bersih)
  • shahihul ibadah...(ibadah yang benar)
  • Matinul khuluq...(Akhlak yang mantap)
  • Qhadiran ala kasbi...(mampu berdikari)
  • Mutsaqqafal Fikr...(luas pengetahuan)
  • Qawwiyyal Jism...(sihat tubuh badan)
  • Mujahiddul linafsihi...(melawan nafsu)
  • Munazzamum fi syu'unihi...(tersusun urusan)
  • Haaritsun ala waqtihi...(menjaga masa)
  • Nafi un'lighairihi...(bermanfaat untuk orang lain..


In sha allah...
dengan sedikit sebanyak perkongsian sya pada hari ini.
.mampu membuka mata sahabat-sahabat yang baru berhijrah ....seandainya dalam post ifa nie ada salah dan silap...mohon dibetulkan oleh yang lebih arif...sebab ifa pun masih belajar...
segala teguran..nasihat dan pendapat..ifa terima dengan hati yang terbuka...

TERIMA KASIH

3 commest[s]:

 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA SHAIDI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...