NORTAQIFA ABD SHAIDI NORTAQIFA ABD SHAIDI: September 2017

Wednesday, September 27, 2017

Seminggu berjauhan..

Assalamualaikum..semua..
Alhamdulillah masih bernafas hingga ke saat ini... Nampak tajuk.. ?

.

.

.

.
Cheessyy YES.. Masa tengah menaip ni memang airmata bercucuran...susah mau percaya.. Tp inilah realiti nya.. So.. Mau tidak mau, kena terima juga...
Susau sebenarnya mau explain perasaan masa ni.. Becampur baur... Macam tidak keruan...
Biarpun tidak seteruk orang lain.. Tapi cukup memberi kesan dekat saya..
Nama anak sulung.. Tapi manja kat family kalah anak bongsu... Ya Allah..
Memang ini lah salah satu cabarannya kalau kita mau belajar mengenal kehidupan..
Setiap hari ibu ayah call.. Pagi.. Malam.. Setiap itulah mata ni berkaca-kaca.. Mungkin belum terbiasa.. Tapi In Shaa Allah.. Lama-lama nanti biasa lah..
Seriously, saya suka tidur di pangkuan ibu saya...and now i really really miss that moment.. Adik saya pun jarang tidur d pangkuan ibu.. Saya setiap hari buat begitu...
Orang cakap manja.?mengada..? Well peeps..please look at me..do i look like i care... ? Hahah.. Tidak bah.. Saya gurau jak ahh..
Tapi saya cuma manja kat family saya ya.. Bukan manja 24/7...saya manja bertempat...
Setiap malam saya cakap mau balik rumah..
Ya Allah.. Rapuh nya hati hambaMu ini... Saya serious, saya tidak pernah Tinggal berjauhan dari family...  13 tahun skola..dari year 1 sampai Form 6, saya tidak pernah tinggal asrama.. Bukan sebab overload manja nya.. Tapi memang saya tidak boleh.. 

Rindu tu susah bah mau di ungkap macam mana rasa nya..kalau setakat dengan kata-kata..memang tidak pernah cukup.. Sekarang ni memang musim merindu...Hanya Allah yang tau perasaan ini macam mana...

bersambung...

Read more ...

Tuesday, September 12, 2017

Duhai Wanita [Part 2: Tabarruj] - NORTAQIFA ABD SHAIDI

Assalamualaikum.. Alhamdulillah..masih di panjangkan umur untuk terus bersama-sama bermuhasabah diri dalam coretan jari-jemari ku pada hari ini... sebelum nie saya telah kupas satu tajuk tentang AURAT...
Hari ini kita beralih kepada satu tajuk yang cukup besar dan menginsafkan kita sebagai wanita...
iaitu Tabarruj...

Apa itu TABARRUJ.??

Ramai golongan wanita yang kurang mengerti akan maksudnya yang sebenar..termasuk saya..

Tabarruj [Cara berhias yang dilarang..]

Imam Ibnu Mandzur, dalam Lisaan al-’Arab menyatakan;
“Wa al-tabarruj: idzhaar al-mar`ah ziinatahaa wa mahaasinahaa li al-rijaal (tabarruj adalah menampakkan perhiasan dan anggota tubuh untuk menarik perhatian kaum lelaki yang bukan mahram.”


Kalau di tanya kepada wanita dan kaum lelaki..apakah contoh tabarruj..??
"BERHIAS BERLEBIHAN" ....yess..what a cliche answer....
memang betul, Berhias secara berlebihan termasuk dalam salah satu contoh tabarruj...Di bawah merupakan contoh-contoh tabarruj..

1. Mengenakan pakaian yang nipis dan ketat.
2. Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat kaum lelaki ajnabi.
3.Berhias secara berlebihan dihadapan lelaki yang bukan mahram.
4.Berdandan @ BerMake-up tebal
5.Membuka sebahagian aurat.
6. Mengubah ciptaan Allah [ Meratakan gigi, Menghilangkan Tahilalat, dll]
7. Memakai pakaian yang menyerupai lelaki.


1. Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat kaum lelaki ajnabi.


Sekarang saya akan ambil beberapa contoh untuk di bahas.. Yang pertama, Memakai wangian yang mampu menaikkan syahwat golongan lelaki ajnabi..

“Siapapun wanita yang memakai wangian kemudian melewati suatu kaum agar mereka mencium baunya, berarti ia telah berzina.”[HR. Imam al-Nasaaiy]

Sebenarnya, memakai wangi-wangian yang kuat baunya termasuk dalam Tabarruj Jahiliyyah...
Ustazah perrnah cakap dulu, Untuk wanita, pakai lah minyak wangi yang berwarna asal jangan kuat baunya sehingga mampu menarik perhatian kaum lelaki dan untuk lelaki pakailah minyak wangi yang ada baunya asal jangan yang berwarna minyak wangi nya...
Dan kata-kata itulah yang saya pegang sehingga hari ini.. Sahih atau tidak.. ?? Mari lihat Hadis yang telah  diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Dawud.

“Ketahuilah, perfume lelaki adalah yang tercium baunya, dan tidak terlihat warnanya. Sedangkan perfume wanita adalah yang tampak warnanya dan tidak tercium baunya.”
Sungguh indah wanita itu diciptakan, hampir keseluruhan jasadnya merupakan aurat..dan harus di lindungi sehinggakan bau wangian nya sendiri pun sebolehnya di limitkan...
Adapun sifat wangian bagi wanita adalah yang tidak ketara baunya...

2.Berdandan @ BerMake-up tebal



Bersolek secara berlebihan juga merupakan satu contoh tabarruj..Islam melarang kepada kaum wanita untuk mempamerkan perhiasan nya..?? kecantikan wajah wanita itu juga merupakan satu perhiasan.. lalu kenapa mau di tunjukkan kepada umum tentang cantik nya diri kamu..?? bukan sekadar menunjuk, malah mempercantik kan diri lagi dengan bersolek tebal,pakai eyeshadow, blusher, lipstik dan lain-lain. [ sebenarnya saya pun tidak tau sangat barang-barang untuk make-up ni..terpaksa lah letak DLL saja]..

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu …” (QS. Al-Ahzaab, 33: 33).

Jadi kalau tidak boleh bersolek pi kerja kusam lah muka..??

Boleh lah tampal-tampal muka tu sikit..jangan lah tebal sangat macam Malaficient.. hitam sana sini...Asal tidak mengubah rupa kamu cukup lah...
Di ingatkan sekali lagi, berhias boleh asal tidak melampaui batas, syariat dan hukum hakam yang telah di tetapkan oleh agama..
Bersederhana dalam semua perkara tidak salah wahai sahabat...


3. Mengubah ciptaan Allah.




Dan yang terakhir untuk  tajuk Tabarruj nie ialah mengubah ciptaan Allah.. Apakah contoh mengubah ciptaan Allah dalam sedar atau pun tidak..??
Meratakan gigi..??? konon-konon pakai dawai besi kat gigi tu kalau untuk kecantikan semata, dan untuuk di pamerkan kepada orang lain memang haram hukumnya.. Cukur kening..?? 
Rasulullah SAW mengutuk orang yang mencukur bulu keningnya dan orang yang diupah untuk mencukur bulu kening wanita. Adapun para ulama menyatakan bahawa hadis tersebut adalah berkenaan dengan orang yang mencukur bulu kening bagi wanita. Larangan ini termasuklah membentuk bulu kening, memcabut untuk mencantikkan bulu kening dan mencukur adalah perbuatan yang dilarang dan haram apabila melakukannya.

Ibnu Mas'ud pula berkata;

“Allah melaknat orang yang membuat tahi lalat, dan orang yang minta dibuatkan tahi lalat, orang yang menukur keningnya, dan orang yang memangur giginya (meratakan gigi dengan alat) dengan maksud untuk memperindah dengan mengubah ciptaan Allah”. Kemudian Ummu Ya’qub menegurnya,”Apa ini?” Ibnu Mas’ud ra berkata, “Mengapa saya tidak mengutuk orang yang dikutuk oleh Rasulullah saw; sedangkan di dalam kitab Allah, Allah swt berfirman, “Apapun yang disampaikan oleh Rasul kepadamu, laksanakanlah dan apa pun yang dilarangnya maka jauhilah”.[HR. Bukhari dan Muslim]

Banyak lagi contoh yang kita boleh lihat, tapi untuk lebih lanjut boleh lah bertanya kepada orang yang lebih pakar dalam hal ini, saya cuma menjalankan tanggungjawab sebagai blogger untuk berpesan tentang kebaikan dan memenuhi permintaan seorang sahabat untuk membahas tentang perkara ini. Antara contoh lain ialah, membuat tattoo dan menyambung rambut

Wahai sahabat, janganlah kita terleka dengan kenikmataan di dunia..jangan terpedaya dengan keindahan hidup sehingga kita tersesat di atas bumi ini... sesungguhnya, iblis pernah bersumpah untuk menyesatkan hamba-hamba Allah..

“Iblis berkata: Aku bersumpah dengan Keagungan-Mu ya Allah, sungguh akan aku sesatkan mereka semua, kecuali para hamba-Mu diantara mereka yang baik imannya.” (Surah Shad 38:82 – 83).

Dan salah satu yang iblis sebutkan ialah untuk menyesatkan manusia dengan mengubah ciptaan Allah SWT.

Dan akan aku suruh mereka (merubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka merubahnya. Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata. (Surah An-nisa 4:119)

Inilah sebab kenapa Islam melarang manusia untuk merubah apa yang telah di ciptakan oleh Allah. Pesanan ini bukan terikat untuk kaum wanita sahaja, tapi untuk semua yang terbaca entri ini...

Allah Berfirman:
dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu". (Al-Ahzab:33)


Kesimpulannya, cantiknya wanita itu bukan bedasarkan zahirnya sahaja..Cantikkan Akhlak mu, maka cantik lah zahir mu tanpa perlu mengubah apa yang telah di kurniakan oleh Allah SWT...
Sejujurnya, saya sebagai penulis entri ini pun memang masih dilengkapi dengan pelbagai kekurangan samada Zahir atau Batin... Namun apa yang di harapkan, perkongsian kali ini mampu membuka mata sahabat handai untuk sama-sama menilai yang baik dan yang kurang baik dalam diri kita..
Seandainya entri kali ini menyinggung perasaan mana-mana pihak...
Saya NORTAQIFA ABD SHAIDI, ingin memohon ribuan kemaafan atas kecacatan dalam entri saya..sememangnya tiada niat untuk membuka aib sesiapa...

Assalamualaikum, yang baik itu sentiasa datang daripada Allah SWT, manakala yang buruk itu dari diri saya sendiri..


Jangan bersedih wahai Muslimah, keterbatasan mu bukan satu Kelemahan malahan menjadi satu pelindung untuk mu- Nortaqifa Abd Shaidi



Read more ...

Wednesday, September 6, 2017

Duhai Wanita [part 1: Aurat] - NORTAQIFA ABD SHAIDI

Allahu Akhbar..
berat mata memandang...berat lagi bahu memikul..
ini bukan satu cerita semata-mata..tapi juga merupakan  peringatan kepada diri saya sendiri serta semua yang membaca post kali ini... In Shaa Allah..
sudah menjadi Tanggungjawab untuk saling menasihati antara satu sama lain.

Assalamualaikum..

Hari ini saya akan utara kan satu tajuk besar yang menjadi perbincangan muslimah masa ini...iaitu
Aurat ,Tabarruj dan fesyen.
Sejujurnya memang saya masih belum layak untuk bercakap soal ini.. tapi In Shaa Allah, saya cuba sampaikan yang terbaik untuk semua..semoga bermanfaat.

Aurat wanita mempunyai batasan...berikut merupakan batasan aurat wanita

1. Aurat bersama suami.
2. Aurat di hadapan lelaki ajnabi
3. Aurat di hadapan mahram
4. Aurat di hadapan wanita lain

Namun, apa yang akan saya tekankan pada hari ini ialah Aurat wanita di hadapan lelaki Ajnabi..!
Wanita muslim bukan semuanya bertudung..
wanita bertudung bukan semua nya menutup aurat..
wanita yang menutup auratnya bukan semuanya menutup dengan sempurna...
betul..??
Saya tidak cakap yang saya ini sudah sempurna dalam menutup aurat...sejujurnya, saya pun masih merangkak dalam berhijrah... saya pun masi mencari cara yang terbaik dalam diri, sakaligus mengajak sahabat semua untuk sama-sama bermuhasabah diri..

memang berhijrah bukan sesuatu yang senang, sebab selepas berhijrah, kita akan mendapat banyak respon negatif daripada yang positif..
Bab tudung labuh, semua gelar saya ustazah.. Allahu Akhbar...
saya bukan ustazah..tapi sudah kewajipan wanita untuk melabuhkan tudung nya bersesuaian dengan firman Allah dalm surah An Nur yang bermaksud:

"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " 

Memang pada awalnya, ramai yang tidak dapat menerima keputusan saya untuk bertudung labuh... memang terdengar suara-suara sumbang di belakang yang berkata tentang diri ini..
Tapi Alhamdulillah, dengan sokongan keluarga ...
semua kata-kata negatif terasa macam tiada makna....

Berbalik kepada Aurat....
Trend terkini, membalut Aurat.....
tidak kah mereka malu kerana mereka cuma membalut aurat sahaja ..
tidak kah mereka malu saat mereka tidak melabuhkan tudung mereka..??

Allah SWT pernah berfirman, mafhumnya,

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir darinya. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka. (an-Nur; 31).


Firman Allah tersebut JELAS melarang wanita untuk mempamerkan sebarang perhiasan di tubuhnya...plus..“Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah”. (Hadis Riwayat Muslim)

Dalil ini cukup KUKUH untuk memperkatakan bahawa wanita WAJIB menutup aurat di hadapan kaum lelaki ajnabi...dan ingat lah bahawa bentuk badan wanita pun merupakan aurat...
Adapun di sebut dalam ayat tadi tentang 'kecuali yang zahir darinya', bermaksut kecuali yang terpaksa diperlihatkan dan yang tidak wajib ditutup iaitu kedua telapak tangan serta mukanya.
Dan ini bermakna, selain daripada muka serta telapak tangan, semmuanya aurat dan wajib ditutup.
Kaki.??
Kaki juga wajib ditutup...pakai lah stokin sebaik-baiknya yang berwarna hitam...
lengan..???
lengan pun aurat ya wahai sahabat...pakai baju kurung, cantik sudah tapi terselak lengan baju, nampak pula lengan...pakai lah hand-cover tu...



Cuba kita renungkan,
Di Syiria, wanita dan gadis tidur dengan tudung...dengan alasan, kalau mereka terkorban masa tu, aurat mereka masih terpelihara...Allahu Akhbar..
Ada gadis yang mati di bunuh sebab tidak mahu melepaskan tudungnya..
Sayang nya mereka dengan aurat mereka...
Tapi kita..??
dengan sewenang-wenangnya mempamerkan segala--galanya kepada umum...
saya ulang UMUM...
Kenapa kita dedahkan aurat..??
adakah untuk mendapat pujian daripada orang lain..??atau mau glemerrr..??
Cukup..
cukup sudah kita mengaajak sekalian manusia ke arah yang salah...cukup sudah kita menarik lelaki yang kita cintai ke neraka.. wallahualam'...
Cukup sudah kita menimbulkan fitnah dalam kalangan masyarakat kini yang gemar dengan perbuatan ghibah...
....


Oleh itu,
marilah kita sama-sama memperbaiki kesalahan dan kekurangan dalam menutup aurat.
Sesungguhnya Allah menjadikan rasa malu sebagai mahkota kemuliaan seorang muslimah.
Tutuplah auratmu selagi mampu sebelum auratmu ditutup oleh  kain kafan
WE CARE, WE SHARE, LETS COVER THE AURAT !!
SYAR’I MORE THAN JUST MODE, IT’S OUR RESPONBILITY TO ALLAH.




Read more ...

Monday, September 4, 2017

HIKAYAT SEORANG PENGHIBUR JALANAN-NORTAQIFA

HIKAYAT SEORANG PENGHIBUR JALANAN.


tiada tawa untuk hati yang sedih
tiada senyum untuk wajah yang gelisah
mata menangis hanya sekilas kisah
cuma perlu pejamkan mata..
biarpun hati terluka sepanjang bercerita
ketika semua warna di dinding hidup merekah..
saat cahaya terang bukan lagi pilihan yang di damba..


akulah yang akan ketawa...sekali gus memujuk hati mu..
akulah yang akan berkata-kata hingga terpalit senyuman di wajahmu..
akulah pelakon sekaligus pengarah dalam suatu pertunjukan..
akan aku buat persembahan yang paling mencuit hati..,
supaya dapat menjemput tawa mu..
Usai semua..selesai seglanya..
akulah yang menangis sendiri...
terlalu mengerti sakitnya sepi...
bagai dihiris belati...di rejam mati..di panggang berapi..dicaci..dimaki..
koma..noktah titik bertindih tiada erti..
semua laju seperti keretapi
hanya mampu merelakan semua terjadi...


saat kebahagiaan datang menyapa..
senyum menjadi pelunas hutang samata-mata....
tangisan ku simpan dalm lipatan usia..
biar menjadi kenangan yang terindah..
untuk aku si penghibur jalanan..


Diam bukan aku..
Kosong bukan aku...
hadirku cuma ingin menggembirakan mu.
biarpun sudahnya aku yang tidak menentu
membeku tertaku..dengan diri dan waktu...


PS: di dedikasikan khas untuk orang yang selalu ketawa di depan tapi menangis di belakang....

Image result for fake smile tumblr
Read more ...
 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA SHAIDI