Niat Solat 5 Waktu - Nortaqifa Abd Shaidi

by - 5:12 PM


Assalamualaikum WBT..

Hari ini saya akan bercerita tentang niat solat fardhu... sebenarnya entri kali ini adalah sebagai peringatan kepada diri sendiri, kepada sahabat, dan kepada semua yang terbaca terutamanya saudara-saudara kita yang baru dalam menjalani kehidupan sebagai ISLAM.

Solat lima waktu merupakan perkara wajib yang harus kita laksanakan sehari dan semalam. Tapi, kita sudah hafalkah niat nya.??
Adik-adik yang belum hafal boleh lah singgah bertapak membaca di sini..Adik-adikku In Shaa Allah boleh..cewahhh.. ..



Solat 5 Waktu ;
1. Subuh
2. Zohor
3. Asar
4. Maghrib
5. Isya'

1. Niat solat subuh.

اُصَلّى فَرْضَ الصُّبْحِ رَكْعَتَيْنِ اَدَاءً *مَأْمُوْمًا* ِللهِ تَعَالَى 

Usalli fardhash subhi raka'ataini  adaan *ma'muman* lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu subuh dua rakaa tunai *mengikut imam* kerana Allah Ta'ala.
**jika sembahyang berjemaah.


2. Niat Solat Zohor

اُصَلّى فَرْضَ الظُّهْرِاَرْبَعَ رَكَعَاتٍ اَدَاءً*مَأْمُوْمًا* ِللهِ تَعَالَى

Usalli fardhaz zuhri arba'a raka'atin adaan *ma'muman* lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat tunai*mengikut imam* kerana Allah Ta'ala.
**jika sembahyang berjemaah.


3. Niat Solat Asar

اُصَلّى فَرْضَ الْعَصْرِاَرْبَعَ رَكَعَاتٍ اَدَاءً *مَأْمُوْمًا* ِللهِ تَعَالَى 

Usalli fardhal asri arba'a raka'atin adaan *ma'muman* lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu asar empat rakaat tunai*mengikut imam* kerana Allah Ta'ala.
**jika sembahyang berjemaah.


4. Niat Solat Maghrib

اُصَلّى فَرْضَ الْمَغْرِبِ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ اَدَاءً *مَأْمُوْمًا* ِللهِ تَعَالَى 

Usalli fardhal maghribi thalatha raka'atin adaan*ma'muman* lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu maghrib tiga rakaat tunai*mengikut imam* kerana Allah Ta'ala.
** jika sembahyang berjemaah.

5. Niat Solat Isya'

اُصَلّى فَرْضَ الْعِشَاءِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ اَدَاءً *مَأْمُوْمًا* ِللهِ تَعَالَى 

Usalli fardhal 'isya'i arba'a raka'atin  adaan *ma'muman*lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu 'isyak empat rakaat  tunai *mengikut imam* kerana Allah Ta'ala.
**jika sembahyang berjemaah


Selesai sudah entri saya kali ini.. In Shaa Allah.. ada manfaatnya..
Terima Kasih..
Assalamualaikum..

You May Also Like

2 commest[s]