Oh Semporna..! -Nortaqifa Abd Shaidi

by - 5:35 PM

Assalamualaikum... Hari ini saya mau ceritakan pasal tempat yang best di SERMPORNA... biarpun saya orang Kudat... chill man... Sabah mahhhh...

Kenapa saya memilih untuk bercerita tentang semporna ..?? sebab ada beberapa tempat disana yang telah menarik minat saya.. biarpun secara jujurnya, saya belum pernah pergi ke tempat itu...hihihih...

So, kepada sahabat-sahabat blogger yang ingin melancong ke Sabah dan inginkan aura ala-ala kat obersie... bolehlah pergi ke beberapa tempat ni..

So... Check it out guyss....

Pulau Semporna dikelilingi banyak pulau yang menjadi tarikan pelancong dalam dan luar negara, merupakan salah satu daerah yang terletak di Borneo, Sabah.

Berikut adalah informasi tentang pulau-pulau di Semporna yang menarik untuk dilawati sendirian mahupun bersama keluarga sempena cuti-cuti Malaysia.

1. Pulau Mabul


Hasil carian imej untuk pulau mabul


Pulau Mabul terletak di pesisir pantai tenggara Sabah. Pulau ini kecil, melengkung dan terdapat banyak jenis batu karang yang menjadi tumpuan pelbagai jenis ikan marin.

Dasar yang tidak dalam amat sesuai untuk melakukan aktiviti scuba diving.

Pulau ini juga terletak berhampiran dengan Pulau Sipadan iaitu kira-kira 20 minit perjalanan dengan bot.

Terdapat pelbagai hidupan eksotik di kawasan scuba seperti sotong kurita, cephalopods, udang geragau, ketam dan rumpai laut.

2. Pulau Sipadan


Hasil carian imej untuk pulau sipadan


Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut.

Pulau Sipadan terkenal sebagai pilihan bagi aktiviti menyelam skuba (scuba diving) dan antara yang terbaik di dunia.

Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban terbaik dunia (New 7 Wonders of Nature votes committee), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia.

3. Pulau Bohey Dulang

Hasil carian imej untuk pulau bohey dulang



Untuk sampai ke Bohey Dulang, pelancong boleh menggunakan perkhidmatan bot yang disediakan di pekan Semporna dan mengambil masa sekitar 30 minit untuk sampai ke destinasi.

Keindahan hiking dan pemandangan dari atas menjadi tarikan utama menarik para pelancong untuk datang.

4. Pulau Kapalai





Kapalai adalah salah sebuah pulau percutian yang terkenal di Malaysia, ia lebih dikenali sebagai pulau resort selaman skuba.

Pulau Kapalai, hanya terletak 15 minit jauh perjalanan dari Pulau Sipadan, merupakan sebuah pulau terindah yang telah diterokai sejak 200 tahun yang lalu, namun kini ia lebih popular dengan kecantikan pasir pantainya yang putih bersih.

Berikutan hakisan pasir pantai oleh ombak dan peningkatan aras laut yang semakin ketara, aras ketinggian pulau ini semakin lama dilihat semakin merosot, kini rumah perkampungan terapung hanya terletak diatas lebihan Terumbu Karang Ligitan sahaja.

Semua bangunan dan resort yang dibina kini hanya mempunyai tiang pasak dibawah air sahaja.

5. Pulau Mataking





Pulau Mataking terletak di Laut Celebes dan merupakan lokasi bagi para penyelam dimana lokasi yang menarik akan menantik penyelam didasar lauti Pulau Mataking.

Terletak hanya 40 minit perjalanan dengan bot dari Pulau Semporna Sabah. Pulau ini mempunyai kemudahan penginapan yang bertaraf bintang dan mewah melengkapi chalet yang menghadap ke laut memberi pandangan yang indah ketika senja menjelang.

Saiz pulau tersebut kira-kira 40 ekar dan terletak di pinggir pelantar benua yang dikelilingi oleh pinggiran terumbu karang keras dan lembut. Pemandangan Tempat ini memang cantik dan suasana yang sungguh tenang.

Perairan di sini yang didiami oleh spesies eksklusif karang seperti staghorn, otak dan banyak lagi. Ikan daun, sweetlips, ikan gobi dan yu paus sekali-sekala berkeliaran di kawasan ini kerana ia di laluan penghijrahan mereka.

Pulau ini terlindung oleh pokok-pokok eksotik. perlindungan ini adalah di mana burung dan rama-rama memilih untuk berehat. ketam kelapa berlari sekitar sibuk di pasir putih.


6. Pulau Pom Pom





Pulau ini terletak di dalam lilitan 2.3 km di garisan air pasang dan terdapat terumbu karang sepanjang 4 km panjang di dasarnya. Pulau ini adalah pasir rata dengan ketinggian maksimum kurang daripada 2m di atas garis HT .

Pulau ini mempunyai pantai karang pasir berwarna putih dan merupakan tapak lokasi penting untuk Green dan Hawksbill sejenis penyu bersarang dan bertelur.

Pulau ini tidak mempunyai kampung, kesan manusia yang minimum, tiada pencemaran dan merupakan salah satu destinasi menyelam yang popular di daerah Semporna.


7. Pulau Bodgaya





Pulau Bodgaya terletak di pantai timur negeri Sabah di Malaysia. Pulau ini adalah pulau yang terbesar di dalam sebahagian daripada Taman Marin Tun Sakaran.Pulau ini mempunyai keluasan 7.96 km2.

Pulau Bodgaya bersama-sama dengan Pulau Bohey dulang dan terumbu sekitar adalah sisa-sisa gunung berapi yang telah pupus.


8. Pulau Sibuan





Pulau ini pernah menjadi tumpuan diver a.k.a penyelam sebelum Pulau Sipadan dan pulau-pulau lain menjadi terkenal.Pulau ini terletak di dalam rangkaian Taman Marin Tun Sakaran.


9. Pulau Bum Bum





Antara Pulau yang mempunyai ramai penduduk dan pada hari ini sudah ada pembangunan di lakukan di sekitar pulau tersebut.

Walaupun Pulau Bum Bum Bukan sebuah pulau pelancongan tetapi airnya masih lagi sejernih cristal clear.

Pemandangan yang cantik terdapat di sekitar Pulau Bum-Bum dan percutian anda ke Semporna tidak akan lengkap jika tidak ke sini.


10. Pulau Timba-Timba





Tidak banyak maklumat yang dapat di selitkan, tetapi jika anda berminat dengan aktiviti seperti "Hoping Island", Pulau Timba-Timba antara kawasan wajib yang anda lawati.

Sumber artikel: Sentiasa Panas



Nie adalah antara pulau tercantik yang ada kat sabah ...Kalau ada kelapangan, melancong dalam negeri..dalam negara..boleh lah singgah ke sini... Saya mau sangat ke Bohey Dulang.. ..

Haritu, housemates saya cerita pengalaman diorang ke Bohey Dulang.. wahhh besttt.. saya pun macam di garuk-garuk hati saya mau pergi ke sana.. tapi belum ada rezki.. 

Semporna.. Kau tunggu Saya Datang...orait...hahaha..

You May Also Like

3 commest[s]

  1. Alamak apasal semua cantik cantik ni... Sukanya!

    ReplyDelete
  2. akak pilih Pulau Sibuan dan Mataking as yang paling best cantik.. for me Mabul biasa2 saja. Sibuan lagi puas hati bermain dengan ikan ikan..

    ReplyDelete