2019NCov..? jom baca

by - 9:54 AM

NCOV ISU KESIHATAN, BUKAN ISU POLITIK KEPARTAIAN ATAUPUN PERKAUMAN


1) Sehingga 1am, 26 Jan 2020, Malaysia telah menpunyai 4 kes confirmed NCOV.

2) Ada yang cadangkan untuk tutup terus hubungan, pengangkutan dengan China terutama Wuhan. Segelintir negara termasuk Malaysia telah menangguhkan penerbangan pergi balik ke Wuhan. Tak datang orang China maka tak ada kes NCOV.

3) Kes ini bukan mudah bak makan kacang. Ada hubungan bilateral, ekonomi yang nak kena jaga. Ada 100 penerbangan dari China ke KLIA dalam masa sehari. Ribuan pelancong masuk.

4) Kalau nak tutup kemasukan orang China secara lump-sum, kita tak boleh semberono. Ada data ada dalil. Ada bukti kukuh. Baru jalan.

5) KKM kena ikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). WHO ada International Health Regulation 2005 yang tengok kadar bahaya sesuatu penyakit. WHO panggil Public Health Emergence of International Concern (PHEIC). Macam kes SARS dulu, Ebola di Afrika dll. WHO isytihar PHEIC. Bayangkan Ebola saja. 3000 orang kena, 2000 yang mati. Kalut kita. Kita mungkin tak rasa sebab Ebola ni kat Afrika, jauh. Capaian internet pun kurang. Nak tular pun payah.

6) Ketika PHEIC diisytihar, memang takda isu untuk tutup pintu negara daripada negara terbabit.

7)  MERSCOV yang bermula di Arab Saudi lagi teruk kalau kena. 3 orang kena 1 meninggal.Dalam 30 hingga 40% kadar kematian. Sampai sekarang kes masih ada di Arab Saudi. Tiada larangan untuk pergi umrah dan haji. Bayangkan saja kalau Malaysia larang rakyat buat umrah. Kan haru.

8)Nak isytihar PHEIC ini, WHO dah bersidang. NCOV tak capai tahap lagi. 41 orang meninggal dunia daripada 1700 kes yang dah ada serata dunia. Sekitar 4 %  meninggal dunia. Walaupun kadar 4% tak setinggi MERSCOV, kena tengok juga sudut kecepatan jangkitan. MERSCOV dah 8 tahun baru injak 4000 kes. NCOV dalam 1 bulan dah menginjak 1700 kes. Jadi, WHO sentiasa pantau. Dalam 3,4 hari lagi akan bersidang mengenai status semasa NCOV.

9) Apa patut kita buat? Jaga kebersihan, tangguhkan ke China kalau tak penting, KKM jaga di pintu masuk, amal etika batuk dll. Benda yang sama KKM nasihat untuk MERSCOV dinasihatkan untu NCOV. Cuma NCOV ni baru. Penyakit yang dunia belum kenal sekeparat mana dia. Kalau kadar jangkitan makin mudah, mudah jangkit manusia ke manusia, ramai manusia mati, WHO mungkin isytihar PHEIC.

10) Kepada rakyat Malaysia, sila bertenang. Follow rapat Facebook KKM, WHO dan Menteri Kesihatan dan Ketua Pengarah Kesihatan.

Sekian.

Credit : Ahmad Zulfahmi

You May Also Like

6 commest[s]

  1. Merisaukan bertul kes ni... takut nak keluar rumah sekarang..

    https://itsthesuraya.blogspot.com/2020/02/notice-changing-blogger-e-mail.html

    ReplyDelete
  2. POKERVVIP AGEN POKER TERPERCAYA
    *POKERVVP* Merupakan Penyedia Agen Situs Game Online Yang Memberikan Berbagai Macam Permainan Seperti Poker Yang Deposit Menggunakan Pulsa Telkomsel Dan XL Yang Ada Di Indonesia.
    *1 User ID 8 Permainan : * Poker - * -Domino99-*BandarKiu-*Bandar Poker-*Adu Kiu-*-Capsa Susun-*-Sakong *-Bandar 66-*

    Bandar Poker Online
    Agen Poker Online
    agen poker
    Cerita Dewasa
    Bandar Ceme
    bandar poker
    Poker Online
    Bandar Domino Online
    Agen Domino Online
    game terbaru

    *Bonus Terbesar
    - Bonus CASHBACK 0.5%
    - Bonus Referral 15%

    *Minimal deposit & withdraw
    - Minimal Deposit 10,000 ( Rekening)
    - Minimal Withdraw 50.000 ( Rekening)
    - Minimal Deposit 10.000 ( VIA PULSA)
    - Minimal Withdraw 50.000 ( VIA PULSA)

    ReplyDelete