Contraction pain??

by - 10:39 AM

Assalamualaikum wbt..

Jadi, di mana kita berhenti? Entry saya sebelum ni pasal morning sickness kan..  Yang berbulan lalu punya post.. Yang tahun lalu punya post.. Okeh.. Jadi hari ni saya meng-gagahkan jari jemari saya menaip di telefon seja. *kalau ada typo tu biasa lah..jari comel sangat* ...kita balik kepada tajuk...so..Cerita ceritu kita hari ni pasal contraction pain.. Sepatutnya lah...hari ni baby sudah 33weeks.. Ok jom cerita..

Pengalaman ni saya rasa masa 11hb december... Hari-hari sebelum tu saya bangun pagi macam biasa la... Baby pun aktif kick sana sini.. Tapi masa 11hb, saya bangun pagi memang rasa tidak sedap badan sangan.. Perut sakit dan kerap mengeras.. Saya anggap tu normal sebab baby makin membesar.. Saya rilek jak bangun pagi pergi bekfes...dan lain-lain. Tapi...yang saya risau masa tu , baby kurang aktif.. Saya positif kan diri saya.. Cakap dalam hati, baby aktif tpi saya yang tidak rasa.. sebab saya kerap sakit perut.. Sakit yang amat..sampai saya rasa tidur itu lah penawarnya... Zikir di mulut pun memang tidak berhenti... Tapi Saya tunggu sampai petang.. 

Tanpa sedar, masa itu cepat betul berlalu dan petang pun tiba. Cewah...  Petang tu saya memang packing barang2 just incase kena tahan kat wad, saya ada persediaan..sebab memang dari pagi sampai petang baby kurang aktif. Mungkin kalau saya warded pun cuma gantung air macam mula2 saya alahan teruk tu. 

Lepas tu saya mandi and perasan macam eihhh...something is wrong lahh with me.. And guess, saya bleeding tp x banyak.. Saya nangis masa mandi sebab takut.. Ya Allah.. Masa tu memang saya takut sangat.. Kandungan pun 27week masih.. Husb pula xda  kat rumah masa tu.. Dia otw balik dari tempat jauh... Tapi saya masih berani positifkan diri.. Lepas mandi saya chat nurse.. Chat ibu.. Chat maksu.. Tanya is it normal or nah..  Jawapan diorang 1 jak, kalau ragu pergi hospital.. Dan memang dari pagi saya ragu2.. 

Saya panggil mak mertua saya.. Saya panggil biras saya.. Bagi tau yang dari pagi saya rasa sakit kat perut macam senggugut teruk..sampai rasa susah bernafas.. Mak mertua ngan biras saya bersiap bawa saya pergi hospital.. Sampai hospital, ada nurse cakap, jangan risau itu brixton hicks... saya cek itu ini.. Dan masi menunggu... 

Tiba-tiba husb call bagi tau yang dia sudah sampai hospital... Saya rasa macam jadi semangat balik.. Sebab memang saya down sangat sebelum tu.. 

Nurse bagi baju pink suruh ganti dan jumpa doktor..  Doktor cek itu ini..masa cek perut dia punya muka rileks sambil cerita2 ngan saya.. Dia scan, Alhamdulillah, baby ok..Lepas tu dia cek bukaan. Di sini muka dia memang berubah.. Dia panggil nurse suruh rasa perut saya.. Contraction 1x in 10min..
Siap doktor cek semua.. Dia suntik dexa kat punggung memang sakit rasa mau nangis...Dia bagi tau saya bukaan 4cm dan saya kena masuk labour room masa tu juga.. Sampai saya cakap mau jumpa husb kejap pun dia tidak bagi sudah... 
Saya dengan berdebar nya masuk labour room..saya call husb bagi tau saya masuk sudah.. Saya nangis masa tu sebab baby masih kecil...saya call parents saya cakap macam2..minta maaf segala.. Amboi macam raya pula dah...
Dan mula dari saat itu 11-12-2019, mula lah kehidupan saya dalam LR. Doktor sambung ubat for 24hrs.. 24hrs juga tu lah saya terlentang di katil tidak boleh pergi mana2.
Masa 12hb, saya bangun dari tidur dan saya panggil nurse sebab saya rasa katil saya basah. Perut pun sakit.. Nurse cek darah memang banyak sangat...Doktor cek bukaan memang buka sangat.. 8cm..? What 8cm?.. Husb saya sampai tanya kat dktr kalau ada cara bukaan berkecil...dia punya runsing kalah saya..
Saya bagi tau ibu saya yang bukaan 8cm.. Ibu saya dan nenek saya malam tu juga dari Kudat ke keningau .. Biarpun jauh nya itu 6jam perjalanan.. Dan diorang sampai di siki dalam jam 1.30am... Saya atur nafas saya baik, dan tidur.. 

13-12-19, dalam jam 2am begitu memang saya rasa ini sakit yang teruk.. Saya rasa mau berguling...tapi saya tahan.. Bawa mengucap banyak2.. Dan tidur.. Jam 3 sakit dia datang lagi kali ni memang tidak boleh bawa bincang.. Rasa badan macam mau belah dua.. Nafas pun sesak.. Tapi saya masih berusaha tahan sakit.. Berpeluh2.. Jam 4 sakit nya rasa mau meraung.. Macam mau tercabut segala nyawa.. Ya Allah.. Baru tau rasa nya begitu. Saya dalam kesakitan call husb suruh datang hospital bawa barang baby semua... Orang sakit sangat sudah ni.. 

Tapi saya mesti kuat.. Jangan nangis.. Selawat dan zikir banyak2.. Nurse san doktor masuk bukaan penuh.. Tinggal tunggu ketuban pecah.. Bayangkan masa sakit mau meneran nurse suruh tahan.. Ia siap lurus kan kaki.. Allahu akhbar..Menggigil satu badan.. Tiba2, sakit nya makin menjadi2 saya teran sampai habis nafas.. Dan lahir lah cahaya mata pertama. Pada pukul 5.56am.

Rasa lega nampak baby.. Rasa lega sangat... Saya tidak sempat tengok baby, diorang bawa terus ke NICU. 

Sekian cerita saya melahirkan baby comel... 

Sakit contraction jangan di bawa main.. Tidak terkata wehh. 

Assalamualaikum.. 


You May Also Like

0 commest[s]