NORTAQIFA ABD SHAIDI NORTAQIFA ABD SHAIDI: .::Sebak yang teramat::.

Thursday, October 22, 2015

.::Sebak yang teramat::.

• بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ •

hai semua sahabat blogger..hari nie ifa nak cerita pula pasal satu kisah atau satu gambar yang sangat menyentuh hati...ifa mula baca sekali memang lah tak faham apa maksud budak nie..
Eh.. korang tau ka ifa cakap pasal apa nie..??
hmmm.. ifa cakap pasal gambar kat bawah nie lah..


Ya Allah...sedih sangat ifa baca coretan anak kecil tu...terutamanya part "kalau tak ada beras tak apa lah"...seriously semua yang adik tu cakap kat dalam kertas nie membuat kan ifa sedih dan sangat tersentuh...Allahu Ahkbar.. tak pasal-pasal ifa nangis lepas sahur tadi...

Besar dugaan anak kecil ini yang baru merangkak belajar menulis.. tak dapat bayangkan budak berumur 7-8 tahun tulis macam nie...
memang sedih.. apa lah nasib dia kat sana tu..??
mungkin hari nie dia minta makan sebab dia tidak makan dari semalam..??atau mungkin esok pun belum tentu dia dapat makan..?? Wallahualam..kita tidak tau...
OPPPPSSSS...
atau mungkin ada sesetangah pihak mau cakap yang ini rekaan semata-mata supaya diviralkan..??
kalau korang assume macam tu..korang memang salah ..sebab budak hanya tahu meluah...

so..mari lah kita musahabah diri kita..supaya jadikan gambar ini sebagai iktibar...
so peringatan kepada adik-adik diluar sana yang hidupnya senang-lenang atau bahasa canggihnya *MEWAH*...tolonglah beringat supaya tidak membazir...sebab di sekeliling kita ada lagi orang yang tidak mampu untuk mendapatkan makanan...tidak semua orang hidup mewah..tidak semua orang dapat makan makanan yang lazat..even sesuap nasih putih...

Tips tuk adik2 di luar sana.. kalau rasa-rasa makanan yang korang beli tu banyak sangat.. bahagi dua makanan tu  separuh kamu makan dan separuh lagi sedekahkan kepada orang yang lebih memerlukan..ifa yakin..sedekah tidak akan menjadikan kita miskin... yaa..
itu ifa sangat setuju..sebab Allah SWT pernah berfirman dalam surah Saba' 34 ayat 39...

Firman Allah SWT ..

                 وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

“Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia-lah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya.” (surah Saba' 34 :ayat 39)


See...Allah memang menjanjikan kita rezeki yang lebih baik dan berlipat kali ganda jika kita bersedekah di jalan-Nya..Allahu Akhbar..
.
ok lah..akhirulkalam..cewahh..macam pidato pula...adoiii...serius..
ifa nak tutup entry nie cepat.. sebab ada entry lain berbaris tunggu giliran mau ditaip...

.::ASSALAMUALAIKUM WBT::.














1 commest[s]:

  1. iffah.. faiiza pon nagis jugakkk...

    http://faiizaonfleek.blogspot.my/

    ReplyDelete

 
Copyright © . All Right Reserved by NORTAQIFA SHAIDI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...